Struktura a kompetence orgánů města
Struktura orgánů města (.pdf)
Postavení a působnost města
Postavení, působnost a pravomoci města upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen „zákon o obcích“ ) a pokud jde o přenesenou působnost též zvláštní zákony.
Orgány města
- zastupitelstvo města,
- rada města,
- starosta,
- místostarosta,
- městský úřad,
- zvláštní orgány,
- výbory, jakožto orgány zastupitelstva města,
- komise, jakožto orgány rady města.
Zastupitelstvo města
- Zastupitelstvo města dle § 35 zákona o obcích rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města. Do samostatné působnosti v kompetenci zastupitelstva města patří zejména záležitosti uvedené v § 84 a 85 zákona o obcích, s výjimkou vydávání nařízení města, které přísluší radě města.
- Ve věcech patřících do přenesené působnosti rozhoduje, jen stanoví-li tak zákon o obcích nebo zvláštní zákon.
- Tvorba, postavení a pravomoci zastupitelstva města, jakož i postavení člena zastupitelstva města je upraveno zákonem o obcích.
- Zastupitelstvo města se při svém jednání řídí schváleným jednacím řádem zastupitelstva města.
Rada města
- Rada města je výkonným orgánem města v oblasti samostatné působnosti v rozsahu § 102 zákona o obcích a ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu města. V oblasti přenesené působnosti přísluší radě města rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon.
- Postavení, působnost a pravomoci rady města jsou upraveny příslušnými ustanoveními zákona o obcích.
- Rada města ve vztahu k úřadu zejména stanoví celkový počet zaměstnanců úřadu, na návrh tajemníka zřizuje (ruší) odbory úřadu, na návrh tajemníka jmenuje a odvolává vedoucí odborů ad.
- Rada města se při svém jednání řídí schváleným jednacím řádem rady města.
- Rada města se dále řídí schváleným plánem práce, který je schvalován v pololetním režimu na příslušný kalendářní rok.
Starosta
Základní práva a povinnosti starosty vyplývající ze zákona o obcích:
- zastupuje město navenek,
- úkony, které vyžadují schválení zastupitelstva města, popřípadě rady města, může starosta provést jen po jejich předchozím schválení,
- má právo používat závěsný znak,
- svolává ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva,
- svolává a zpravidla i řídí zasedání zastupitelstva města;
- je-li o to požádán alespoň jednou třetinou zastupitelů, je povinen ho svolat vždy,
- svolává a zpravidla i řídí jednání rady města a podepisuje její usnesení,
- v případech stanovených zvláštními zákony zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány města, jmenuje a odvolává jejich předsedy a členy,
- se souhlasem ředitele krajského úřadu jmenuje, odvolává tajemníka městského úřadu a stanoví mu plat,
- může pozastavit výkon usnesení rady města, má-li za to, že je nesprávné; s tím, že věc předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva města,
- plní úkoly uložené mu zastupitelstvem města, radou města,
- odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok,
- v neodkladných případech může požadovat součinnost od Policie České republiky při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku,
- odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce.,
Další práva a povinnosti starosty:
- starosta vedle úkolů uvedených výše nebo v tomto organizačním řádu zejména svolává porady vedení města,
- plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva města,
- řídí Městskou policii Studénka,
- schvaluje platy zaměstnanců města zařazených do městské policie a organizačních složek města,
- koordinuje a věcně usměrňuje (dále jen „garantuje“) činnosti odborů, organizačních složek a organizací, tj.
a. odboru financí a rozpočtu,
b. odboru školství, kultury a sociálních věcí (částečně),
c. odboru stavebního řádu, územního plánování a rozvoje (částečně),
d. odboru vnitřních věcí,
e. organizačních složek, jejichž zřizovatelem je město Studénka,
f. SAK Studénka, příspěvková organizace.
Základní práva a povinnosti starosty vyplývající ze zvláštních zákonů:
- dle zákona o obecní policii (č. 553/1991 Sb.) řídí obecní policii,
- dle zákona o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů (č. 301/2000 Sb.) přijímá prohlášení snoubenců o uzavření manželství,
- dle zákona o veřejných zakázkách (č. 134/2016 Sb.) v rozsahu stanoveném v zákoně plní funkci zadavatele veřejné zakázky,
- dle zákona o integrovaném záchranném systému (č. 239/2000 Sb.) koordinuje záchranné a likvidační práce při řešení mimořádných událostí,
- dle zákona o krizovém řízení (č. 240/2000 Sb.) je předsedou bezpečnostní rady obce,
- dle zákona o ozbrojených silách (č. 219/1999 Sb.) vyžaduje použití armády k záchranným pracím,
- dle zákona o vodách (č. 254/2001 Sb.) zřizuje povodňovou komisi a je její předseda,
- dle zákona o ochraně utajovaných informací (č. 412/2005 Sb.) zřizuje bezpečnostního ředitele a vydává určení zaměstnancům,
- dle zákona o finanční kontrole ve veřejné správě (č. 320/2001 Sb.) je vedoucím orgánu veřejné správy, odpovídá za zavedení vnitřního kontrolního systému a zajištění řídící kontroly, udržování vnitřního kontrolního systému a zajištění prověření jeho přiměřenosti a účinnosti, vymezuje organizačním útvarům působnost k výkonu finanční kontroly, sleduje a vyhodnocuje výsledky finančních kontrol a podává roční zprávu,
- dle volebních zákonů zajišťuje dodání hlasovacích lístků voličům,
- dle zákona o svobodném přístupu k informacím (č. 106/1999 Sb.) poskytuje informace ve své působnosti, případně rozhoduje o jejich neposkytnutí,
- plní další úkoly uložené zvláštními zákony.
U všech zákonů se rozumí ve znění pozdějších předpisů.
Místostarosta
- plní úkoly uložené jim zastupitelstvem města, radou města nebo starostou města,
- zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti,
- přijímá prohlášení snoubenců o uzavření manželství dle zákona o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů (č. 301/2000 Sb.) a může užívat závěsný odznak při významných příležitostech a občanských obřadech,
- podepisuje spolu se starostou právní předpisy města, zápisy ze zasedání zastupitelstva města či jednání rady města ad.,
- koordinuje a věcně usměrňuje (dále jen „garantuje“) činnosti odborů, tj.:
a. odboru školství kultury a sociálních věcí (částečně),
b. odboru místního hospodářství a údržby majetku,
c. odboru stavebního řádu, územního plánování a rozvoje (částečně),
d. školských příspěvkových organizací.
Městský úřad
Postavení a působnost městského úřadu je upraveno zákonem o obcích zejména v § 109 až § 111, případně dalšími právními předpisy. V čele městského úřadu stojí starosta.
V oblasti samostatné působnosti městský úřad:
a. plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce,
b. pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti,
c. rozhoduje v případech stanovených zákonem o obcích nebo zvláštním zákonem
a dále vykonává přenesenou působnost podle § 61 odst. 1 písm. a) zákona o obcích s výjimkou věcí, které patří do působnosti jiného orgánu města.
Zvláštní orgány
Starosta města zřizuje krizový štáb města.
Rada města zřizuje k plnění úkolů při ochraně před povodněmi povodňovou komisi města.
Povodňový orgán města mimo povodeň je odbor stavebního řádu a územního plánování.
Starosta města může v případě potřeby zřídit další zvláštní orgány (např. komisi nákazovou, komisi prevence kriminality ad.) a jmenuje jejich členy.
V případech stanovených zvláštními zákony zřizuje starosta pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány města, jmenuje a odvolává jejich členy (komisi k projednávání přestupků ad.)
Výbory zastupitelstva města
Zastupitelstvo města zřídilo jako své iniciativní a kontrolní orgány finanční a kontrolní výbor. Postavení finančního a kontrolního výboru je upraveno zákonem o obcích. V místní části města zastupitelstvo zřídilo osadní výbor Nová Horka.
Komise rady města
Rada města zřizuje v souladu se zákonem o obcích jako své iniciativní a poradní orgány komise. Náplň práce jednotlivých komisí je dána rozhodnutím rady města.
Organizační složky města, městská policie a organizace města, jejichž zřizovatelem anebo zakladatelem je město
Zastupitelstvo města je oprávněno zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky města a schvalovat jejich zřizovací listiny.
Rada města vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, plní úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce.